Missie

Beter Milieu, meer veiligheid en een betere leefbaarheid op en rond de Benoordenhoutseweg


  • Terugdringen/verbod doorgaand (vracht)verkeer en verbod op LZV’s; 
  • Veilige oversteek bij laan van Clingendael voor voetgangers en fietsers; 
  • Snelheid-reducerende maatregelen (voor 50km max of lager)


Het gaat vooral om handhaving en uitvoering.


Handhaving van de maximale snelheid van 50 km/h, handhaving van de normen voor uitstoot binnen stedelijk gebied, handhaving van de geluidsnormen, uitvoering van de Nota Mobiliteit 2011 van de gemeente Den Haag, handhaving van de wet- en regelgeving rond LZV's.





Oversteek


De oversteek bij de Laan van Clingendael wordt heel intensief gebruikt. Naast de bezoekers van het Haagse Bos streken ook veel fietsers over. De oversteek is een onderdeel van een fietsroute. De bewoners van de Benoordenhoutseweg geven al jaren aan dat de oversteek bij de Laan van Clingendael naar het Haagse bos levensgevaarlijk is en direct moet worden aangepast. Er staan geregeld tientallen overstekers vast op het vluchtheuveltje terwijl aan beiden kanten het verkeer met hoge snelheid voorbij komt. Er wordt vaak met hoge snelheid door rood gereden.  




Doorgaand (vracht)verkeer



De Benoordenhoutseweg is door de gemeente Den Haag in de HAAGSE NOTA MOBILITEIT betiteld als een van de vier "regionale inprikkers" en "(..) heeft de Benoordenhoutseweg een functie als regionale

toegangsweg voor verkeer vanaf de N44 naar het stadscentrum."


De weg wordt echter hoofdzakelijk gebruikt als doorgaande weg voor zwaar vrachtverkeer tussen de A4 en de distributiecentra aan de A44 bij Rijnsburg (o.a. Bloemenveiling) en Sassenheim. Als verbinding tussen A4 en N44 is de Sijtwende route aangelegd (N14) maar veel vrachtverkeer vindt deze route te lastig en blijft gewoon dag en nacht door de stad rijden.  Het vrachtverkeer zorgt voor enorme geluidsoverlast en vervuiling.


Al het doorgaande verkeer geeft een vertekend beeld van het gebruik van de weg.




Snelheid- reducerende maatregelen 


De maximaal toegestane snelheid is 50km/h. De weg is recht, breed en nodigt om heel hard te rijden. Motoren en sportauto's behalen soms zeer hoge snelheden (ruim over 100 km/h). Maar ook het reguliere (vracht)verkeer kan er wat van en is mogelijk in de veronderstelling dat de A44 bij de Nirwana-flat begint.


Dit gaat niet goed samen met de drukke voetgangers- en fietsers oversteek bij de laan van Clingendael. De bewoners van de Benoordenhoutseweg vragen al meer dan 20 jaar om flitspalen en snelheid-reducerende maatregelen zodat 50 ook echt 50 blijft.  

Share by: